Publicerad 1942 | Lämna synpunkter |
LÖT lø4t, sbst.3, r. l. f. l. m. ((†) n. Lind (1749), Dähnert (1784)); best. -en; pl. -ar (Hes. 1: 18 (Bib. 1541) osv.) ((†) -er 1Kon. 7: 33 (Bib. 1541), Lundell (1893)).
1) (i sht i fackspr.) var särskild av de böjda trä- l. metalldelar av vilka ett (vagns)hjuls krans l. ring är sammansatt, hjullöt; äv. om ämne till hjullöt av trä; förr äv. om hela hjulkransen. (Hjulens) axlar, naff, ekrar och lööter woro alt gottne (dvs. gjutna). 1Kon. 7: 33 (Bib. 1541). Bogen eller Löten om it hiul. Linc. (1640; under absis). Ett juul medh 3 äckror, hwilcka skiffta julet i 3 delar eller lötar. Rudbeck Atl. 2: 613 (1689). 1. Partie Ekevirke och Löter. BoupptVäxjö 1797. ArbB 272 (1887). Vattenhjulens lötar äro av gjutjärn. SvKulturb. 9—10: 122 (1931). — jfr HJUL-, TRÄ-LÖT m. fl.
2) bärgv. om de stycken av trä l. näver vilka tillsammans bilda den ring som utgör packningen i en pumpkanna. JernkA 1824, s. 303. jfr Holmkvist BergslGruvspr. (1941). — jfr NÄVER-LÖT.
3) (†) var särskild av de trädelar som utgöra den tvärslå i vilken pinnarna i en pinnharv äro fästa. Harf, gjord med 5 löter, och 5 järnpinnar i hvar löt. VetAH 1754, s. 115.
-MAKARE. (i sht förr) person som har till yrke att tillvärka hjullötar. Lind (1749; under felgen-hauer). —
-RING. den yttersta ring (vanl. av metall) som omsluter lötarna på ett hjul l. (på hjul av järn o. d.) den mot lötarna svarande delen av ett hjul; äv. om lötkrans. Rinman 2: 1143 (1789). Lötringar till jernvägshjul. TT 1873, s. 195. (Hjul-)kransen eller lötringen, hvilken sammanhålles af en järnskena. 2UB 8: 60 (1900). —
Spalt L 1957 band 16, 1942